Even Voorstellen


Even Voorste

 
Mijn naam is Gerlof Cnossen en ik ben Agrarisch pedicure, ik verzorg de hoeven van boerderijdieren.

Ik ben eigenlijk altijd al gefascineerd geweest door alles wat met treinen te maken had, vooral wat betreft het bouwen en de achterliggende technieken.  Ik had al eens die kleinere treinen gezien in Leek maar die vond ik eigenlijk net te klein voor me.  Nu moet ik wel zeggen dat ik al van mezelf de laatste rijdende echte sik van de NS in Friesland had, de 320, maar dat is echt spoor en te groot voor thuis. Maar dat is niet het enige spoormateriaal wat ik bezit, ik heb ook nog een echte Jung smalspoor locomotief thuis in tuin  staan, die zou eigenlijk ook nog een eigen spoorbaan hier in de tuin moeten hebben zodat die ook kan rijden.

Omdat ik eigenlijk het liefst alles zelf bouw ben ikjaren gelden eens begonnen met een SIK van de NS na te bouwen, alleen nu op een eigen schaal zodat daarvoor mij wat meer mogelijkheden bij waren en wat ik dan ook helemaal met eigen middelen kon maken. Omdat ikzelf ook wat half nul materiaal van Märklinn had ben ik begonnen met daar een SIK  locomotief van op te meten en 15 keer te vergroten, wat neerkwam op 28,5 cm spoorbreedte op hart, en dus  werd dat uiteindelijk de huidige spoorbreedte van al mijn treinen en de SIK en om die te laten rijden gebruikte ik een oude elektromotor uit een invalidenwagentje op een accu.

Maar dat kon ik niet alleen, gelukkig was er ook nog Jan Sikinga, een oud NS medewerkers die in zijn vrije tijd heel veel kwam helpen met voornamelijk de elektrische installaties en in de wanden van de wagonnen uitfrezen van modellen en opbouwen. Ook de rails moest ik hiervoor zelfs maken, er is nu eenmaal geen kant en klaar spoor van 28,5cm te koop. Dus na het maken van een aantal rails en 2 wissels kon er gereden worden.  Echter de loc is klein en daar kunnen ook  maar een paar wagentjes achter , dus wat beperkte mogelijkheden. Dus ook daar ban ik gaan bouwen want alles behalve elektromotor, accu en toeter, daar had ik gelukkig Jan voor altijd aanwezig en later bij de grotere locomotieven de besturing hydrauliek maak ik alles zelf van plaatstaal, rond staal en buis.

Inmiddels is mijn hobby uitgebreid naar 1 NS SIK locommotor met electrische aandrijving, 1 Bayerische stoomloc met electrische aandrijving en 2 eigen kolenwagonnen, 2 grote diesellocomotieven van ongeveer 300 kilo elk met een eigen diesel-hydraulische aandrijving en elk 4 kolenwagonnen, een diesel-hydraulisch aangedreven 03 stoomlocomotief van de DB met 3 eigen 2 assige antieke passagierswagonnen van het type “donnebush”, een 3600 achtige stoomlocomotief met 2 draaistel wagonnen uit epoche III type Dc3 en nog een dummy stoomlocomotief, 5 assige type 5600, een Duitse smalspoorloc type C-n2 de “Nicki & Frank S nr 2. en een type 23 van de DB, de 23058 die bestemd was voor de FStM.

Inmiddels hebben we 3 remises voor al het rijdende materiaal te vervoeren, 70 rechte rails van 3 meter en 35 kilo elk, 2 stel van 24 gebogen rails die elk een cirkel van 40 meter diameter vormen, 3 stootblokken en 5 wissels, een gezamelijk railpakketje van 3500 kilo. We kunnen hiermee een ovaal leggen ter grootte van een voetbalveld, een stationsterrein met 2 sporen en een remisespoor. Daarvoor is daarom veel veldonderzoek vooraf nodig om een goede baan te leggen, je kunt niet even alles afbreken en opnieuw leggen bij een ontwerpfout want een baan uitleggen duurt vaak meerdere dagen.

HOOFDMENU