Station MARRUM-WESTENIJKERK heeft zijn eigen stoomtrein

Sinds 21 juli 2015 heeft station MARRUM-WESTERNIJKERK weer een stoomlokomotief met eigen rijtuigen voor het station staan. De Marrumer IJzeren Spoorweg Maatschappij (MIJSM) is hier gevestigd en beschikt over eigen materiaal en een prachtig gerestaureerd station. Zie hiervoor op fb: De pannekoektrein, het bezoek meer als leuk waard.


Hoe kwam dit alles tot stand:


Op dinsdag 1 april 2014 kwam op een kolosale dieplader, na een rit van 469 km, de stoomlokomotief KFBE 21 vanuit eisenbahn museum Dieringhausen aan.


Na behoedzaam heen en weer rijden stond de trailer, onder zeer grote publieke belangstelling, met de neus recht voor het spoor, en werd de trekker losgekoppeld en weg gereden.


De trailer is speciaal gemaakt voor vervoer van spoor materiaal en beschikt behalve over vaste eigen rails over demontabele deel spoorbuizen om zo over 6 meter extra lengte van de trailer af te komen met de lokomotief.


De afstand van spoorrail tot trailer was 15 meter, dus moest de stoomlok de laatste 9 meter maar over rij platen getrokken worden. SIK 320 kon nu eens echt stevig aan het werk, deze mastodont woog wel even 50 ton.


De SIK 320 moest er zwaar aan trekken, zeker toen de stoomlok vlak over de rij platen getrokken moest worden, en na elke 3 meter moest er ook weer een ketting tussen uit. Achter de SIK 320 was slechts 12 meter ruimte en een veiligheids stuk moest er wel blijven.


Maar even voor 17.00 uur stond de lokomotief op zijn plaats.

Wat technische gegevens:

Type: Humboldt 1052/1914 Rangierlok

rijgewicht:               56 ton  

lengte:                    10600 mm

asindeling:              D-n2t

vermogen:                420pk.

inhoud watertanks:6000 ltr.

inhoud kolenbak:   1400 kg.

snelheid:                    40km/h

Gebouwd voor Bw Koln-Bickenhof in 1914

Buiten dienst gesteld 1969

1984 tot 1986 Museums-EIsenbahn Paderborn

1989 tot 2014 Eisenbahn museum Dieringhausen

01-04-2014  HIJSM station MARRUM WESTERNIJKERK


Als nieuwste ook de nieuwe naam:  MIJSM nr. 21

Marrumer IJzeren Spoorweg Maatschappij lok nr. 21  

Hier staan de beide locomotieven neus aan neus aan het perron van station MARRUM-WESTERNIJKERK, te genieten van het vele bekijks en nieuwsgierigen, want de hele dag door komen de bezoekers.


Men vond dat wagons achter een stoomloc horen en niet ervoor, dus moest de MIJSM 21 gekeerd worden.

In voorbereiding van de toekomstfunctie en completeren van perrons stond op dinsdag 9 september 2014 ineens een enorme telescoop kraan bij de HIJSM 21, en werd deze gewoon even van zijn plaats getild.


Een stoomloc van 49 ton is toch wel wat zwaarder als een SIK van 21 ton, zeker als die met de hand gedraaid moet worden.


Voor het goed weer op de rails plaatsen moest behalve een zuiver oog ook even de minikraan meeduwen, het blijft 49 ton gewicht

Maar uiteindelijk stonden beide locomotieven in de goede richting,  "rijtuigen en wagonnen horen achter een stoomlocomotief en niet ervoor"

Ondertussen waren de orginele NFLS kleuren van de stoomlocomotief bekend hetgeen resulteerde in grondkleuren die zeer vreemde combinaties te zien gaven.

Uiteindelijk stonden op woensdag 15 juli 2015 de eerste twee rijtuigen van het type   Cd-21 Meh achter de stoomloc op het net gereed gekomen nieuwe perron.

Ondertussen werd op donderdag 23 juli de goederenwagon, een oude geelbander met 8 veeluiken geplaatst aan de voorzijde van het station. In deze wagon uit 1953 komen de toiletten geheel eigentijds maar wel van rond 1920.

16 oktober 2015 was het dan zo ver. het station, de SIK 320 en De Pannekoektrein staan klaar voor de gasten en liefhebbers van pannekoeken. Om 12.00 uur was er de opening, nu kan er gegeten en genoten worden van een prachtig stuk nostalgie.




 

Cookies helpen ons onze services te leveren. Door onze services te gebruiken, geeft u aan akkoord te gaan met ons gebruik van cookies. OK