CnC minitreinen

CnC minitreinen is een minispoorlijn van 26 cm spoorbreedte,  gemaakt om op enkeldaagse,- maar zeker om op meerdaagse feesten te komen rijden met een aantal  treinen.

De spoorlijn is bedoeld voor kinderen, maar ook geschikt voor volwassenen. 

De minispoorlijn van CnC is een miniatuur spoorwegbedrijf met volledig zelfgemaakte locomotieven, wagons, rails, wissels en twee remise/stations.

Afmetingen

We rijden op een spoorbreedte van 26,8 cm, wat omgerekend naar de paalbanen (5 inch) en klein spoor (7¼ inch) bij ons ongeveer 11 inch is. Deze breedte is ontstaan, omdat de bouwer toen hij met de minitreinen starte, geen maattekeningen gebruikte, maar een aantal Märklinn H0  treinen.  Door deze 15 keer te vergroten ontstond de huidige breedte van de spoorlijn.

Rijdend materieel

CnC minitreinen beschikt op dit moment over:

- 2 grote 4- assige dieselhydraulisch gedreven  DB en BRD  diesel locomotieven met 8 daarbij behorende  2- assige  kolen wagons, type "Wilhelmshafen".

- 1 kleine elektrisch gedreven Bayerische stoomlocomotief type 70, met 2 bijbehorende 2- assige  wagons.

- 1 smalspoorlocomotief hensel C-n2, van  de Deutsche Heeresfeldbahn en rijd nu nog steeds op de Dampfkleinnbahn Muhlenstroth 4 de  "Nicki & Frank S."

- 1 grote elektrisch gedreven stoomlocomotief, sterk lijkend op de NS 3600, met losse tender en  3 stuks 4- assige "Langeswalb" personen wagons.

- 1 grote dieselhydraulische  gedreven  Duitse stoomlocomotief  type DB-03 met 3 donderbus wagons.

-1 grote  Duitse stoomlocomotief  type 23, als dummy zonder aandrijving, met het nr: 23058 in de kleuren van de FStM omdat zowel deze als de echte zouden gaan rijden bij de FStM te Sneek.

-1 grote Duitse stoomlocomotief type 50, uitvoering met kabinetender, als dummy zonder aandrijving.

-1 grote Duitse tenderlocomotief, baureihe 78, tenderlocomotief betekend dat de kolen op de locomotief zelf worden meegenomen en niet op een losse tender. Als dummy zonder aandrijving.

- 1 elektrische NS SIK locomotor nr 320, de bekende kleine gele rangeerlocomotief, voor klein werk met 1 hoge goederen wagon met open dak.  

Daarbij beschikt Cnossen & co over  ongeveer 240 meter rechte en gebogen rails, 5 wissels, 3 stookblokken en 3 stations/remises.

Momenteel worden nog plannen uitgewerkt voor 2 stoomlocomotieven, de allereerste op de Nederlandse Spoorwegen; de Arend van de HIJSM, en een van het Dokkumer lokaaltje, type 700.



Opstellingen

Dit hele pakket is meer dan voldoende om diverse opstellingen te maken bij festiviteiten, variërend van een rechtspoor van 30 meter binnenbaan (FEC 2009), 170 meter op een stationsperron (Joure 2004), een heen en weer spoorlijn met meersporig kopstation, zodat meerdere treinen kunnen rijden (Kameleon 2007), tot een compleet rij-ovaal  buiten en  ruim rondom een feesttent van 60 bij 25 meter met station/ remise en perronspoor (Oldelamer 2008).  De grootst gelegde ovale spoortrace tot nu toe was 75 bij 60 meter met 2 stations sporen en 2 remise/stations (Stavoren 2009), waarop 4 treinen tegelijk reden.

Opbouwtijd

Door het gewicht (een diesellocomotief weegt meer dan 200 kilo en elk stuk rails 25 kilo) heeft CnC minitreinen altijd meerdere dagen werk met het opzetten van het trace en ruim een dag met opruimen. Daardoor wordt ook meestal gereden op meerdaagse evenementen, zoals dorpsfeesten, tractor-pull evenementen, opening van winkelcentra, en weekend braderie gehouden, maar ook bij de Kameleon ( in Terherne werd zelfs 6 weken aaneen in het hoogseizoen  gereden) en bij het 100 jarig feest van de Elfstedentocht te Stavoren op het evenemententerrein, maar een kleinere opstelling maakt het mogelijk om maar 1 dag te rijden bij kleinere feesten.  Er wordt ook de mogelijkheid geboden voor liefhebbers, dat in bepaalde gevallen men zelf ook eens of een tijdje op een van onze treinen kan rijden.

 

Informatie

Hiervoor kunt u altijd terecht op GSM: 0653561964


texten en afbeeldingen © revazee 2018




 

Cookies helpen ons onze services te leveren. Door onze services te gebruiken, geeft u aan akkoord te gaan met ons gebruik van cookies. OK